Dálnice jsou bezesporu tÃm nejkontroverznÄ›jÅ¡Ãm druhem silnice u nás. ŘidiÄům na nà vadà mnoho vÄ›cÃ, ovÅ¡em tÄ›mi nejvÄ›tÅ¡Ãmi jsou nutnost dálniÄnà známky a také fakt, že na rozdÃl od jiných zemà i zde máme rychlostnà limit, byÅ¥ pomÄ›rnÄ› vysoký.
Â
Â
To, že se za použÃvánà dálnice platÃ, nenà nic divného. V nÄ›kterých zemÃch použÃvajà mýtné, jinde, jako napÅ™Ãklad u nás, máme dálniÄnà známky. OvÅ¡em omezenà rychlosti na tomto typu silnice nenà ani zdaleka univerzálnÃ. Existuje hned nÄ›kolik evropských zemÃ, kde můžete jet po dálnici tak rychle, jak jen chcete. Nenà tedy divu, že to žádajà i naÅ¡i Å™idiÄi.
Â
Zde je ovÅ¡em otázkou, zda by nÄ›co takového bylo za souÄasných podmÃnek rozumné. HlavnÃm důvodem proÄ bylo omezenà rychlosti zavedeno, je pokus snÞit poÄet dopravnÃch nehod. O tom, zda to funguje, lze polemizovat, zvláštÄ› když se podÃváme na statistiky států, kde takové omezenà nenÃ. OvÅ¡em co si vÄ›tÅ¡ina Å™idiÄů neuvÄ›domuje, je fakt, že zde hrajà roli i jiné faktory.
Â
Â
JednÃm z nich je i technický stav silnic. Asi nenà potÅ™eba Å™Ãkat, že naÅ¡e dálnice mnohdy nejsou v nejlepÅ¡Ãm stavu, a nÄ›které z nich pÅ™ipomÃnajà spÃÅ¡e tankodrom. Jezdit po nich skuteÄnÄ› vysokou rychlostà může nejen snadno vést k poÅ¡kozenà vozidla, ale také tÃm můžeme ohrozit sebe i ostatnà úÄastnÃky provozu.
Â
Dále je tu fakt, že na vÄ›tÅ¡inÄ› z nich probÃhajà prakticky neustálé opravy a úpravy. Ty jsou samozÅ™ejmÄ› spojeny s různými omezenÃmi, napÅ™Ãklad svedenÃm dopravy do jednoho Äi dvou pruhů. Je pak jasné, že pokud k nÄ›Äemu takovému pÅ™ijedeme dvÄ›stÄ›kilometrovou rychlostÃ, nebudeme mÃt Äas se takovéto situaci pÅ™izpůsobit.
Â
Pro naÅ¡e podmÃnky nenà tedy jÃzda bez rychlostnÃho omezenà v souÄasnosti vhodná. JistÄ›, pokud se vyÅ™eÅ¡Ã výše uvedené problémy, pak by to nebyl až takový problém. Bohužel, za souÄasné situace se jedná v podstatÄ› o hazard se zdravÃm. A to nenà dobré brát na lehkou váhu.